موجو جم

ورود | ثبت نام

صفر تا صد اکتیویژن، قسمت ۱ (تاریخچه)

بازی های اکتیویژن را ساعت ها در روز بازی میکنیم اما به اندازه کافی این کمپانی را میشناسیم؟

در این مقاله میخواهیم به سیر تا پیاز کمپانی اکتیویژن بپردازیم؛ از تاریخچه اکتیویژن، موسسان اکتیویژن، هویت و مشخصه اصلی کمپانی، نقد و بررسی اکتیویژن، نظر موجوجم و منتقدان در مورد آن تا حواشی و لیست کامل آثار اکتیویژن.

 

۱. نشست ۴ نفره

داستان از این قرار است: در سال ۱۹۷۹ چهار جوان آمریکایی به نام های David Crane ، Allan Miller ، Bob Whitehead و Larry Kaplan به این نتیجه رسیدند که از کار کردن برای آتاری و ژاپنی های سختگیر خسته شده اند.

چرا که این چهار نفر در آتاری بازی هایی میساختند که عملا ۶۰ درصد فروش آتاری را به خود اختصاص میداد. پس کاپلان با مدیرعامل آتاری جلسه گذاشت و گفت که باید به معروف شدن ما چهار نفر کمک کنید و به ما حق امتیاز اختصاص داده شود؛ اما مدیرعامل آنها را مسخره کرد و گفت که هرکسی میتواند این کار ها را بکند و به قولی کار خاصی نکرده اید! پس آن ها نا امیدانه به فکر فرو رفتند.

چه چیزی جذاب تر از آن که در آن سالها با یک کامرون کوپه قرمز یا شورلت کف خواب مشکی در خیابان های آمریکا دور دور کنی. اما این چهار آمریکایی، تصمیم گرفتند شرکت مستقل خودشان را تاسیس کنند.

 

۲. از کامپیوتر آرتس تا اکتیویژن

شرکت اکتیویژن در آن دوران اولین شرکت مستقل در زمینه انتشارات بازی‌های ویدیویی بود. بعد از سقوط صنعت بازی‌های ویدیویی در سال ۱۹۸۳ اتفاقاتی که در سال‌های ۸۳ تا ۸۵ برای آتاری افتاد و طی آن ۲ سال درآمد این شرکت از ۳.۲ میلیارد دلار به ۱۰۰ میلون دلار رسید. شرکت‌های دیگری سعی کردند راه کمپانی اکتیویژن را دنبال کنند، اما اکثر این شرکت‌ها تجربه کافی در این زمینه نداشتند و باعث آسیب رساندن به این کمپانی شدند.

آنها فردی به نام Jim Levy را به عنوان مدیرعامل و سرمایه گذار خودشان تعیین کردند. با مشاور حقوقی در مورد بیرون رفتن از آتاری و تاسیس شرکت اکتیویژن صحبت کردند. آن زمان ها در گیر و دار بسته شدن پمپ بنزین های آمریکا و کله های فرفری و اسکیت برد ها، توسعه دهنده ی بازی های  سوم شخص آن هم به صورت یک شرکت مستقل یک رویای بعید بود. با زحمات شبانه روزی و دوندگی David Crane ، Allan Miller ، Bob Whitehead و Larry Kaplan به همراه Jim Levy سرانجام در یکم اکتابر سال ۱۹۷۹ این شرکت با نام اولیه کامپیوتر آرتس (Computer Arts) در گاراژ خانه کرین کار خود را با طراحی بازی های مستقل آغاز کرد.

با توجه به دانش و تجربه شان و شرکت در نمایشگاه های بازی خیلی زود اسم و رسمی به هم زدند؛ و با وجود تلاش های بی وقفه آتاری برای دادگاهی کردن این چهار جوان، آنها جایزه برگزیدگان توسعه دهنده بازی، به عنوان اولین توسعه دهنده بازی های سوم شخص را مال خود کردند.

البته این کمپانی خیلی زود بدهی‌های زیادی بالا آورد و در نهایت به مبلغ ۵۰۰ هزار دلار توسط بابی کوتیک و گروه کوچکی از سرمایه گذاران به فروش رفت. کوتیک جان تازه‌ای به این شرکت بخشید و با اخراج اکثر کارمندان قبلی، انتقال شرکت به لس آنجلس و برگرداندن نام اکتیویژن باعث ایجاد رونق در آن شد.

 

۳. بر اکتیویژن چه گذشت

اکتیویژن شرکت ناشر بازی های رایانه ای است که زیر مجموعه شرکت اکتیویژن بلیزارد کار می کرد و یکم اکتبر ۱۹۷۹ تاسیس شد. این شرکت اولین شرکت مستقل در زمینه پخش و تولید کنسول های بازی و بازی های رایانه ای است. اکتیوژن در سال ۲۰۰۸ با ویوندی گیمز ادغام شد تا شرکت اکتیویژن بلیزارد را تشکیل دهد. اکنون اکتیوژن به عنوان شرکت تابع اکتیویژن بلیزارد فعالت می کند و محیط شغلی برای ۲۳۲ هزار نفر ایجاد کرده است.

 

۴. بابی کوتیک که بود و چه کرد؟

 

اکتیویژن

 

بابی کوتیک یا کاتیک،  Bobby Kotick در سال ۱۹۹۱ مدیاجنیک را درب و داغان و زیر بار قرض تحویل گرفت و آن را به اکتیویژن بلیزارد درست و حسابی تبدیل کرد. در این که این مرد شیطان، فرشته یا جادوگر است هنوز شک داریم. تا آخر این مقاله با ما همراه باشید تا به یک نتیجه جمعی برسیم.

کمپانی مایکروسافت، جدیدا به مبلغی حدود ۷۰ میلیارد دلار شرکت اکتیویژن بلیزارد را خریداری کرد، حال پس از خریداری شدن این شرکت بزرگ یک سوال به وجود آمد که آیا بابی کوتیک با تمام حواشی به وجود آمده، همچنان مدیر عامل این شرکت باقی خواهد ماند یا خیر؟

در جریان حواشی طی یک بیانیه، مایکروسافت  اعلام کرد:

بابی کوتیک همچنان در سمت خود باقی می ماند. او و تیمش موظف هستند تا تمرکز خود را روی فرهنگ شرکت گذاشته و جدا از تقویت کردن آن باعث رشد بیشتر تجارت شوند. پس از اینکه قرارداد ذکر شده کامل شد، بخش تجاری اکتیویژن بلیزارد گزارش خود را به صورت مستقیم به دست فیل اسپنسر، مدیرعامل بخش گیمینگ مایکروسافت، می رساند.

در ادامه، بابی کوتیک در یک بیانیه جدا اعلام کرده :

بیش از ۳۰ سال تیم با استعداد ما بازی‌های خارق‌العاده‌ای را خلق کرده است. ادغام اکتیویژن بلیزارد و این استعداد و همچنین مجموعه‌های خارق‌العاده با تکنولوژی، دیدگاه جاه‌طلبانه، دسترسی بهتر به استعداد، توزیع و تعهد به گیمینگ مایکروسافت سبب می‌شود تا موفقیت خود را ادامه داده و رقابت را در این صنعت افزایش دهیم.

تمامی این موارد در حالی است که فیل اسپنسر در ماه نوامبر سال گذشته یک ایمیل حاوی نحوه رفتار و تغییر سیاست‌های ایکس باکس با اکتیویژن بلیزارد به کارکنان ایکس باکس فرستاده بود و هفته گذشته، اعلام کرده بود

در سمتی قرار ندارد که شرکت‌های دیگر را مجازات کند.

طبق صحبت‌های اسپنسر در مورد اینکه شرکت‌ها باید یک فضای امن برای کارکنان خود به‌وجود آورند، باید منتظر بمانیم و ببینیم خریداری شدن اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت و گزارش مستقیم آن‌ها به فیل اسپنسر، تا چه اندازه باعث ایجاد تغییرات میشود؟

نظر شما کاربران موجوجم در این‌ باره چیست؟

1 دیدگاه دربارهٔ «صفر تا صد اکتیویژن، قسمت ۱ (تاریخچه)»

  1. بخداخیلی عالیه این بازی خب یخرده مشکلات داره انشالله حل میشع بادرایتی که داریدزبان فارسی نداره یعنی خودبازی فارسی نمیشه گروهبندیش ضعیفه امتیازهاش خیلی گرونه وسقف ۱۵۰ خیلی کمه الان اینایی که مکس هستن چکارکنن

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفر تا صد اکتیویژن، قسمت 1 (تاریخچه)