موجوجم | خرید جم

ورود | ثبت نام

بهترین موتور بازی سازی چیست؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه

همانطور که می دانید صنعت گیم همه روزه درحال رشد و پیشرفت مظاعفی است. و قطعا مقدمات موزد نیاز برای این رشد و پیشرفت را موتور های بازی سازی فراهم می کنند. پس با ما همراه باشید تا بهترین موتور های بازی سازی را بیشتر بشناسید.

بازی‌های ویدیویی بر روی موتورهایی اجرا می‌شوند که کیفیت گرافیکی تصاویر و گیم‌پلی را تعیین می‌کنند، اما قطعا موتورهای بازی خاصی بهترین در نظر گرفته می‌شوند.

لیستی از بهترین موتور بازی سازی

موتور Adventure Game Studio

  • Developer: Chris Jones
  • License: Artistic License (Open-Source)
  • Release: 1997

زمانی بود که بازی‌های رایگانی که با استفاده از Adventure Game Studio ساخته می‌شدند، بسیار محبوب بودند. این عناوین سنت بازی‌های ماجراجویی نقطه و کلیک را ادامه دادند که برای بسیاری به گذشته تبدیل شده بود. بسیاری از عناوین داستان محور بسیار عالی با استفاده از این موتور ساخته شدند، شخصیت برجسته بازی های ویدیویی Ben Yahtzee Crowshaw یکی از بسیاری از توسعه دهندگان مشتاقی بود که دست خود را با این موتور انعطاف پذیر امتحان کردند.

در حالی که برخی از افراد ممکن است استدلال کنند که این موتور ارتباط خود را در دوران مدرن از دست داده است، هنوز هم برخی از توسعه دهندگان پرشور هستند که سعی می کنند روزهای خوب بازی های نقطه و کلیک را کانالیزه کنند. نام‌های قابل توجه شامل Kathy Rain، Gemini Rue و Unnavowed هستند، سه بازی که نشان می‌دهند این موتور هنوز پاهای زیادی برای ایستادن در دستان یک توسعه‌دهنده با استعداد دارد.

موتور بازی سازی GameMaker

  • Developer: YoYo Games
  • License: Proprietary
  • Release: December 2023 (Stable)

یکی از محبوب‌ترین ابزارهایی که برای ساختن بیشتر بازی‌های مستقل مدرن استفاده می‌شود، GameMaker مسئول برخی از بازی‌های ویدیویی عالی است که این موتور را به حداکثر می‌رساند. موانع ورود در مورد توسعه بازی‌ها با استفاده از این موتور چندان زیاد نیست، به این معنی که توسعه‌دهندگان می‌توانند مهارت‌های خود را تقویت کنند و اولین قدم خود را در توسعه بازی‌های ویدیویی بردارند.

برخی از برجسته ترین بازی هایی که با استفاده از این موتور ساخته شده اند عبارتند از Undertale محبوب، Katana ZERO، Hyper Light Drifter و Hotline Miami. همه این بازی‌ها در یک کلاس خاص قرار دارند و بی‌نهایت روشن می‌کنند که چرا هم بازیکنان و هم توسعه‌دهندگان به GameMaker احترام می‌گذارند و چگونه تلاش می‌کند تا ورود افراد به توسعه بازی‌های ویدیویی را تا حد امکان آسان کند.

موتور بازی سازی Decima

  • Developer: Guerrilla Games
  • License: Proprietary
  • Release: November 2013

یکی از بسیاری از موتورهای بازی ویدیویی فوق‌العاده تحت کمربند سونی، Decima یک موتور اختصاصی است که توسط Guerrilla Games ساخته شده است که اکثر بازیکنان پس از انتشار Horizon Zero Dawn با آن آشنا شدند، حتی اگر سایر بازی‌های قبل از این ماجراجویی جهان باز با استفاده از این ساخته شده باشند. موتور این یک شگفتی فنی است که تا به امروز همچنان مرتبط است.

این واقعیت که توسعه دهنده کهنه کار کوجیما موتور Decima را برای توسعه Death Stranding انتخاب کرد، گواهی بر میزان سرمایه گذاری توسعه دهندگان سهام برای این موتور عالی است. زمان زیادی طول می کشد تا این موتور درخشش خود را از دست بدهد و استعداد توسعه دهندگان در Guerrilla Games برای همه قابل مشاهده است.

بهترین موتور بازی سازی چیست؟
موتور بازی سازی

موتور بازی سازی Fox Engine

  • Developer: Kojima Productions
  • License: Proprietary
  • Release: September 2013

Fox Engine موتور بازی سازی اختصاصی شرکت Konami Digital Entertainment است. Fox Engine برای ساخت بسیاری از Metal Gear مدرن و پروژه های دیگر مانند P.T. بازی لغو شده Silent Hill نیز روی این موتور بازی اجرا می شد.

موتور بازی سازی Godot

  • Developer: Juan Linietsky and Ariel Manzur
  • License: MIT License
  • Release: January 2014

گودو جدیدترین موتور بازی های ویدیویی محبوبی است که وارد بازار شده است و در حال حاضر موج های جدی ایجاد کرده است، در حالی که تعداد بازی های منتشر شده با استفاده از این موتور آنقدرها هم زیاد نیست، این نمونه کارها با توجه به تعداد توسعه دهندگان تنها در طول زمان افزایش می یابد. عاشق استفاده از این موتور مبتدی دوست هستم.

با بازی‌های نوآورانه‌ای مانند Cruelty Squad و Cassette Beasts که بر روی این موتور توسعه یافته و با هیاهوی انتقادی و تجاری منتشر شده‌اند، به راحتی می‌توان فهمید که چرا بسیاری از مردم گودو را به‌عنوان گام روشن و امیدوارکننده دیگری برای بازی‌های مستقل می‌دانند. حتی یک دهه از راه اندازی این موتور نگذشته است، و میزان صدایی که از قبل ایجاد کرده است در نوع خود بسیار هیجان انگیز است.

موتور بازی سازی RPG Maker

  • Developer: Degica
  • License: Proprietary
  • Release: October 2020 (RPG Maker MZ)

با توجه به اینکه این موتور بازی ویدیویی چقدر ساده است، بیشتر مردم از دیدن RPG Maker در اینجا شگفت زده خواهند شد. با این حال، بر خلاف اکثر موتورهای بازی ویدیویی با بودجه بالا، RPG Maker به توسعه‌دهندگان مستقل نوپا اجازه می‌دهد تا از این موتور نهایت استفاده را ببرند و بازی‌های واقعاً شگفت‌انگیزی را توسعه دهند که ثروت خلاقیت و درخشش را به نمایش می‌گذارد و آن مقدار زیادی پول نقد را نشان می‌دهد. و بیش از ۱۰۰ تیم توسعه دهنده تنها چیزهایی نیستند که برای ساخت یک بازی عالی لازم است.

از RPG Maker برای توسعه برخی از بازی‌های واقعاً شگفت‌انگیز استفاده شده است که طرفداران نمی‌توانند از هیاهوی آنها دست بردارند. نمونه های قابل توجه عبارتند از: Omori، Hylics، Lisa: The Painful، To the Moon و Fear & Hunger. مطمئناً، مواقعی وجود دارد که دسترسی آسان به این موتور منجر به توسعه بسیاری از بازی‌های عمومی و غیر الهام‌بخش می‌شود… اما بازیکنانی که مایل به قدم زدن در این آب‌ها هستند، الماس‌های شگفت‌انگیزی را در خشن پیدا خواهند کرد!

موتور REDengine

  • Developer: CD Projekt Red
  • License: Proprietary
  • Release: N/A

شرم آور است که CD Projekt Red در حال رها کردن REDengine و انتقال منابع خود به Unreal Engine 5 است. به هر حال، موتور داخلی به ایجاد یکی از زیباترین بازی‌های ویدیویی موجود، Cyberpunk 2077 کمک کرده است.

بازی ممکن است از راه اندازی عجولانه رنج برده باشد، اما سازندگان با موفقیت توانسته اند شهرت بازی را تغییر دهند و نشان دهند که REDengine 2 چه توانایی هایی دارد. امیدواریم که تغییر به UE5 در نهایت باعث ایجاد مشکل برای CD Projekt Red نشود و نسخه اصلی بعدی آنها نیز یک آشفتگی شکسته نباشد!

سوالات متداول

وظایف یک موتور بازی‌سازی چیست؟

اساساً، همه مسئولیت‌های سنگین ساخت بازی بر عهده موتور بازی‌سازی است. این موتور مدیریت گرافیک، فیزیک، صدا، هوش مصنوعی، ورودی کاربر و موارد دیگر را بر عهده دارد.

چرا موتورهای بازی‌سازی ابداع شدند؟

موتورهای بازی نقشی حیاتی در ساده‌سازی روند ساخت بازی دارند. آن‌ها به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهند که به جای ساختن تمام فناوری‌های اساسی از ابتدا، بر تولید محتوای منحصر به فرد و مکانیک‌های گیم‌پلی تمرکز کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

MojoNMtets299
چک پوینت (Check Point)
ویکی موجو
شایان بخت یار

چک پوینت (Check Point)

پادکست تعریف چک پوینت (Check Point) چک‌ پوینت یا ایست بازرسی، نقاطی استراتژیک و حیاتی در بازی‌های ویدیویی هستند که به عنوان ذخیره‌گاه‌های موقتی عمل

بیشتر بخوانید »
چرا بازی‌های‌ ایرانی‌ نمی‌توانند‌ با‌ بازی‌های‌ خارجی‌ رقابت‌کنند؟
اخبار بازی های ویدئویی
عاطفه رجبی

چرا بازی‌های‌ ایرانی‌ نمی‌توانند‌ با‌ بازی‌های‌ خارجی‌ رقابت‌ کنند؟

چرا بازی‌های‌ ایرانی‌ نمی‌توانند‌ با‌ بازی‌های‌ خارجی‌ رقابت‌کنند؟ به گزارش ایسنا، نبود سرمایه‌گذاری کافی و عدم دسترسی به کانال‌های توزیع مناسب برای بازی‌های ویدئویی در

بیشتر بخوانید »
کنسول (Console)
ویکی موجو
شایان بخت یار

کنسول (Console)

پادکست تعریف کنسول (Console) کنسول بازی یک سیستم ویژه و اختصاصی برای تجربه بازی‌های ویدیویی است که به کاربران امکان می‌دهد بدون نیاز به استفاده

بیشتر بخوانید »