موجوجم | خرید جم

ورود | ثبت نام

صفر تا ۱۰۰ نظام رده بندی سنی ESRA

زمان مطالعه: 4 دقیقه

صفر تا ۱۰۰ نظام رده بندی سنی ESRA

نظام رده بندی سنی ESRA یک نظام رده بندی سنی برای بازی های رایانه ای در ایران است. این نظام توسط بنیاد ملی بازی های رایانه ای (NICG) ایجاد شده است و از سال ۱۳۸۸ در حال اجرا است.

صفر تا ۱۰۰ نظام رده بندی سنی ESRA

یکی از دلایلی که باعث شده افراد زیادی به بازی های اینترنتی و فضای مجازی روی بیاورند ، این است که افراد در برخود با دنیایی نا محدود و جدید میتوانند مفاهیمی مانند ترس ،لذت ، سرعت ، شجاعت ، قدرت و امثال آن را تجربه کنند ، تجربه ای که در دنیای واقعی بسیار زمانبر بوده ،را در یک زمان کوتاه میتوان تجربه کرد ،و همین باعث شده روزانه افراد زیادی به سمت دنیای مجازی کشیده شوند .بازی های رایانه ای میتوانند تاثیرات بساری بر روی مخاطب های خود داشته باشند .

برای نمونه در یک بازی خشن، بازیکن ممکن است روزها و ماه‌های متمادی نقش خاصی را در بازی به عهده گرفته و با همزادپنداری، نقش خود را در داستان بازی ببیند و با فهم کامل آن، کاملاً تحت تأثیر آن قرار گیرد. بدین‌ترتیب، تأثیرات ناشی از بازی‌های رایانه‌ای می‌توانند چندین برابر یک فیلم در کاربر ایجاد واکنش نماید.

بنابراین همانگونه که فیلم ها دارای رده بندی سنی هستند بازی های ویدیویی هم باید دارای رده بندی سنی باشند.

پیشنهاد می کنیم با “بازی های جدی” بیشتر آشنا شوید.

نظام رده بندی سنی ESRA

نظام رده بندی سنی بازی های ESRA یا  Entertainment Software Rating Association ، سازمان نظارتی ایرانی است که به رده بندی سن و امتیاز دادن به محتواهای آسیب رسان در بازی های رایانه ای می پردازد. این نظام در سال ۱۳۸۶ توسط بنیاد ملی بازی های رایانه ای تشکیل شده .

شاید برای شما سوال باشد “نظام رده بندی سنی بازی ها  ویدیویی چیست؟

رده بندی سنی بازی
رده بندی سنی بازی

مراحل رده بندی سنی در اسرا به ترتیب شامل:

  1. تشکیل شناسنامه بازی
  2. تهیه فیلم کامل از بازی
  3. تحلیل و استخراج موارد آسیب رسان
  4. پیشنهاد رده سنی مناسب
  5. نهایی سازی رده سنی و ورود آن به سامانه اسرا
  6. انتشار بازی با درج رده سنی و نمایه های مخصوص

عوامل شکل گیری اسرا (ESRA) :

بعد از شکل گیری بنیاد ملی بازی های رایانه ای در ایران ،هدف اساسی و مهم این بنیاد آمورش فرهنگ استفاده ی مطلوب از بازی های رایانه ای بود . علت تعیین این هدف در ایران ،بهره مندی از قدرت آموزشی و تاثیر گذاری بازی های رایانه ای و دور شدن از احتمال ابتلا به اختلال های روحی و روانی و اسیب های منجر به استفاده از آن بود .

سوالی که مطرح است این است که چه عواملی باعث شکل گیری نظام رده بندی سنی ESRA شدند ؟

  • نداشتن الگوی مناسب در استفاده از بازی های ویدیویی
  • نگرانی والدین و عدم اطلاع آن ها از محتوایی که فرندانشان استفاده میکنند
  • تاثیرات روحی و روانی بازی های ویدیویی
  • استفاده نظام های ثروتمد از بازی ها در جهت تاثیر گذاری بر روی فرهنگ و احتماع
رده بندی سنی ESRA
رده بندی سنی ESRA

رده بندی سنی اسرا :

این سازمان ، بازی ها را بر اساس محتواهای اسیب زایی که از سه دیدگاه روانشناسی ،جامعه شناسی و علوم و معارف اسلامی برگرفته شده رده بندی سنی را انجام می دهند.

رده بندی سنی ESRA به ۵ دسته اصلی تقسیم بندی می شوند .این ها بر اساس خصوصیات جسمی _حرکتی ، عقلی _ذهنی ، عاطفی و اجتماعی که باعث ایجاد تفاوت در گروه های سنی می شوند ،تشکیل شده اند .

در راستای علاقه شما با نظام های رده بندی سنی شاید بد نباشد یا  “سیستم رده بندی سنی توسط سازمان PEGI” هم آشنا شوید.

 

ESRA +3 (Persian).png رده بندی سه سالگی و بالای سه سال

Esra +7 رده بندی سنی بازی اسرا.pngرده بندی هفت سالگی و بالای هفت سال

Esra +12 رده بندی سنی بازی اسرا.pngرده بندی ۱۲ سالگی و بالای ۱۲ سال

Esra +15 رده بندی سنی بازی اسرا.pngرده بندی ۱۵ سالگی و بالای ۱۵ سال

Esra +18 رده بندی سنی بازی اسرا.pngرده بندی ۱۸ سالگی و بالای ۱۸ سال

 

یکی از فعالیت هایی که در سال ۹۵ توسط سازمان ESRA در جهت افزایش آگاهی خانواده ها در حوزه بازی های ویدئویی صورت گرفت ، مشخص کردن شدت تأثیرگذاری محتواهای آسیب رسان بازی ها بر روی مخاطبان خود از طریق امتیاز دهی به هر یک از محتواهاست که توسط پیکتوگرام های محتوایی درج شده در روی بازی ها انجام میشود .

شما می توانید آیتم های درون بازی های موبایلی خود را با بهترین قیمت از موجوجم خریداری کنید.

صفر تا 100 نظام رده بندی سنی ESRA

سخن آخر …

هدف اصلی و اساسی از رده بندی سنی بازی ها این بوده که بهترین سن را برای هر بازی رایانه ای تعیین نماید .  بهترین سن یعنی سنی که در آن ،بازی ها هیچ آسیب روانی و رفتاری برای کاربر آن نداشته و به ارتقا و رشد مخاطب کمک نماید . با این وجود قبول دارید که نبودن رده بندی سنی بازی ها باعث ایجاد اسیب های جبران ناپذیری میشود ؟ شما در این باره چه نظری دارید ؟ لطفا دیدگاه ها و نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید .

همچنین میتوانید هر هفته با دنبال کردن بخش مجلات اینترنتی موچوجچم از آخرین مطالب صنعت گیم آگاه شوید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

MojoNMtets299
موجوجم این بار همراه با فرصت های شغلی برای گیمرها و استریمرها
فرهنگ صحیح بازی های ویدئویی
شایان بیکران

موجوجم این بار همراه با فرصت های شغلی برای گیمرها و استریمرها

موجوجم این بار همراه با فرصت های شغلی برای گیمرها و استریمرها مرکز تحقیقات بازی‌های دیجیتال (دایرک) و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در تازه‌ترین گزارش

بیشتر بخوانید »