واقعیت مجازی در مدارس: آیندهای درخشان یا یک توهم؟
فکر میکنم در مقدمه این مقاله به سال های (۱۸۸۹-۱۹۷۶) برگردیم، زمانی فیلسوف آلمانی مارتین هایدگر زندگی میکرد، هایدگر در کتاب «تکنولوژی و فلسفه» که در سال ۱۹۵۴ منتشر شد. تکنولوژی را به عنوان یک «طرح» (Gestell) تعریف میکند. طرح، به معنای یک ساختار یا قالبی است که جهان را به ما نشان میدهد. تکنولوژی نیز، یک طرح است که جهان را به عنوان یک منبع یا مادهی خام برای بهرهبرداری و استفادهی انسان نشان میدهد.
فهرست مطالب
Toggleیک بازگشت تاریخی
از زمانی که انسان تحت کنترل در آوردن آتش را آموخت، متوجه شد که فناوری یک شمشیر دو لبه است و VR هم از این قاعده مستثنی نیست. همان شعلهای که نور، گرما و غذاهای گرم را برای ما به ارمغان آورد، تمام شهرها را نیز سوزاند. VR فناوری جدیدی نیست؛ استفاده از آن در ۵۰ سال گذشته محدود به آزمایشگاههای پیشرفته در ارتش، دانشگاهها و صنعت بود، اما امروزه این فناوری به دست مردم عام رسیده است. در کنفرانس VRX در سانفرانسیسکو، جِسی شِل، بازی ساز و جادوگر فناوری، در صحبتهایش پیشبینی کرد که بیش از ۸ میلیون هدست VR در سال ۲۰۱۶ به فروش برسد.
فیس بوک، Oculus Rift را خریداری کرد تا بستری را برای آیندهای که در آن دوستان و خانوادهها در فضاهای مجازی با یکدیگر تعامل میکنند، فراهم کند. تمام بازیکنان اصلی این صحنه، از جمله مایکروسافت، سونی، سامسونگ، گوگل و همچنین HTC و Valve به طور مشترک، درگیر رقابتی تنگاتنگ در بازار این نوع هدستها هستند. این بدان معناست که در حال حاضر، افراد در خانهها و مدرسهها به آسانی به فناوریای دسترسی دارند که کمتر از یک دهه پیش به نظر میرسید محدود به حوزههای علمی تخیلی Star Trek و X-Men میشد.
پیشنهاد می کنیم با “اختلال بازی کردن” بیشتر آشنا شوید.
واقعیت مجازی در مدارس
مارک سوتر در دبیرستان الیدا در الیدا اوهایو به آموزش علوم رایانه و طراحی بازی میپردازد. او از VR در کلاسهایش به عنوان بخشی از پروژه foundry10 سیاتل استفاده میکند؛ یک سازمان تحقیقاتی که به طور خصوصی تأمین مالی شده و به مشارکت با مدرسان برای پیادهسازی، تحقیق و بررسی تقاطعهای مختلف میان فناوریهای نوظهور و یادگیری، از جمله VR، میپردازد. دانشآموزان سوتر محتوای VR را ارزیابی و طراحی میکنند؛ برای مثال، تجربه مجازی حادثه ۱۱ سپتامبر برای کسانی که میخواستند آن را امتحان کنند، در دسترس بود.
سوتر میگوید:
من از دانشجویان دعوت نکردم که در این تجربه مشارکت داشته باشند، اما بعضیها میخواستند آن را امتحان کنند و تعداد کمی از آنها هم به لحاظ احساسی تحت تاثیر قرار گرفتند. آنها اظهار داشتند: من میدانستم که این اتفاق رخ داده، اما هرگز در مورد اوضاعی که کارمندان در آن روز داشتند، فکر نکرده بودم. حس وحشتناکی بود. این کار هم نشانهای برای توجه دقیقتر به نقض اخلاقیات است و هم گواه پتانسیل پلتفرم درگیر کننده آن.
پتانسیل این فناوری برای انجام کارهای خوب زیاد است و در حال حاضر توانسته برای کمک به اوتیسم، بهبود مدیریت مالی شخصی، درمان PTSD و مدیریت درد مفید واقع شود. به علاوه، رسانههای خبری بیشتر و بیشتری، از جمله نیویورک تایمز، روزنامه نگاری همه جانبه را به کار بسته اند که بتوان با آن اخبار را از طریق VR تجربه کرد.
برای خرید تمامی آیتم های درون بازی های موبایلی خود از سایت موجوجم دیدن کنید.
شیرجه زدن در اقیانوس تکنولوژی
استفاده از VR در کلاسهای درس ایده خوبی به حساب میآید، اما باید به این نکته نیز توجه کرد که پیش از این که سراسیمه داخل یک اقیانوس دیجیتالی شیرجه بزنیم، بهتر است انگشت پایمان را داخل آب فرو ببریم. لیزا کاستاندا، یکی از موسسین و مدیر عامل شرکت foundry10، اعتقاد قوی خود را نسبت به پتانسیل فناوری، با رویکرد ذهنی خود نسبت به پیاده سازی اخلاقیات، در کنار یکدیگر قرار میدهد: ما باید از اثرات روانی و فیزیولوژیکی آگاهی داشته باشیم. بسیار آسان است که بگوییم “اوه، گرافیک این یکی خوب نیست؛ کاملا مشخص است که واقعی نیست.” این حرف صحیح است، اما نکته شگفت انگیز در مورد مغز این است که با این حال به گونهای پاسخ میدهد که گویا چیزی که میبیند، واقعیست. به عنوان یک مدرس، ما باید از این نکات آگاه باشیم و بدانیم که چه تجربیاتی را با دانشآموزان خود شریک میشویم.
برای آشنایی با بازی های ویدئویی تاثیرگذار در مدارس با “بازی های جدی” بیشتر آشنا شوید.
محققان چه میگویند ؟
عکسالعمل بدن به واقعیت مجازی همانند عکسالعمل آن به واقعیت است که به آن توهم تجسم می گویند. در مقاله ای که منتشر شده، محققان، مایکل مداری و توماس کِی متزینگر از دانشگاه یوهانس گوتنبرگ در آلمان، در پی اجرای VR، به مرور به مجموعهای از ملاحظات اخلاقی پرداختهاند. توهم تجسم میتواند با ارزشترین مورد در استفاده از VR در زمینه آموزش باشد؛ اما همین مورد در قلب مسائل مربوط به اخلاقیات قرار میگیرد. متزینگر و مداری معتقدند که VR فقط تحول حاصل از صفحه نمایش تلویزیون و بازیهای ویدیویی نیست، بلکه انقلابی است که تاثیر اجتماعی عظیمی دارد. آنها در این مقاله مدعی می شوند که:
فناوری VR در نهایت نه تنها تصویر کلی ما از بشریت بلکه درک ما از مفاهیم عمیق تثبیت شدهای مانند “تجربه آگاهانه”، “خود”، “اصالت” یا “واقعیت” را تغییر خواهد داد. این تکنولوژی نه تنها پیامدهای اجتماعی دارد، بلکه با تاثیر بر هویت و ادراک فردی بر هسته وجودی ما اثر میگذارد.
نکته قابل توجه از واقعیت مجازی در مدارس
نکته قابل توجهی که باید به یاد داشت! این است که قسمت اعظمی از استفاده VR در مدارس، مانند Google Expeditions، تجربه تعاملی VR به حساب نمیآیند. بلکه فقط تجربیات ویدیویی ۳۶۰ درجه هستند. در این موارد، دانشآموزان تصاویر سه بعدی یا پانوراما را تجربه میکنند، اما عمیقا با محتوا ارتباط برقرار نمیکنند. توهم تجسم محصول محتوای تعاملی و ردیابی حرکت است. که کاربران را قادر میسازد تا محیط خود را تغییر داده و تحت تاثیر قرار دهند. و با کسانی که فضای مجازی خود را با آنها شریک شدهاند، ارتباط برقرار کنند. هدستهایی مانند Vive و Oculus Rift در دسته دوم قرار میگیرند، اما دیری نمیپاید که بخش زیادی از تکنولوژی مبتنی بر مصرف کننده VR، به طور کامل، همهجانبه و تعاملی خواهد شد.
پیشنهاد می کنیم با “تاثیر بازی های ویدئویی بر کودکان” بیشتر آشنا شوید.
واقعیت مجازی در مدارس: آیندهای درخشان یا یک توهم؟
واقعیت مجازی(virtual reality) از آن دسته فناوری های چالش برانگیزی است که تشخیص طیف موافق و مخالف آن هنوز کار سختی نشده است. شما با کدام یک از طیف ها اتفاق نظر دارید. نظر خود را با دلیل و برهان در بخش دیدگاه های این مقاله به اشتراک بگذارید.
هر هفته می توانید جدیدترین مقالات موجوجم را در بخش مجلات اینترنتی سایت دنبال کنید.
سوالات متداول
آیا آینده واقعیت مجازی در مدارس درخشان است؟
واقعیت مجازی(virtual reality) از آن دسته فناوری های چالش برانگیزی است که تشخیص طیف موافق و مخالف آن هنوز کار سختی نشده است.
چه ملاحظاتی برای استفاده از واقعیت مجازی در مدارس باید رعایت کنیم؟
در مقاله ای که منتشر شده، محققان، مایکل مداری و توماس کِی متزینگر از دانشگاه یوهانس گوتنبرگ در آلمان، در پی اجرای VR، به مرور به مجموعهای از ملاحظات اخلاقی پرداختهاند. همچنین پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله “خطرات سلامتی ناشی از VR ” را مطالعه کنید.